Diakoniatyö

Diakoniatyö auttaa ja tukee vaikeuksien keskellä eläviä. Voit olla yhteydessä, jos koet elämäntilanteesi haastavaksi, sinulla on kriisi tai haluat muuten keskustella. Keskusteluapu on luottamuksellista, maksutonta ja se on tarkoitettu kaikenikäisille. Tapaamisen voi sopia diakoniatoimistolle, kotiin tai se voidaan toteuttaa puhelimitse.

Muistutamme mahdollisuudesta yksityiseen sielunhoitoon ja ehtoolliseen. Voit myös pyytää seurakunnan työntekijää käymään yksinäisen läheisesi luona. Papit, diakoniatyöntekijä ja muut työntekijät ovat seurakuntalaisia varten. Myös Kirkon keskusteluavun eri kanavat ovat käytettävissäsi.

Taloudellinen avustaminen

Diakoniatyö voi auttaa myös äkillisesti muuttuneessa taloustilanteessa. Taloudellinen apu on kertaluonteista ja sen tarkoitus on auttaa akuutin tilanteen yli. Pääasiassa avustuksia jaetaan lahjakortteina paikallisiin kauppoihin ruoan ja hygieniatarvikkeiden ostoon.

Voit hakea diakoniatyöstä taloudellista tukea lapsen opintoihin tai harrastamiseen ks. sivun alaosa

Diakoniatoimiston päivystys ajat ovat tiistaisin ja torstaisin klo 9-11. Myös muina aikoina on mahdollista sopia tapaamisia.

Ota rohkeasti yhteyttä!

Mirka Mourujärvi

diakoni

Valtakunnallinen Kirkon keskusteluapu

Kirkon keskusteluapu on sinua varten, joka kaipaat kuuntelijaa. Päivystäjät ovat kirkon vaitiolovelvollisia koulutettuja vapaaehtoisia sekä työntekijöitä. Keskusteluavun palveluiden pääperiaatteina ovat luottamuksellisuus, nimettömyys ja asiakkaan kunnioittaminen.

Palveleva puhelin p. 0400 22 11 80

Palveleva puhelin päivystää joka ilta klo 18-24. Operaattori veloittaa puhelusta liittymäsopimuksesi mukaisen hinnan (pvm/mpm). Puhelu sisältyy soittajilla tavallisimpiin operaattoreiden puhepaketteihin.

Palveleva chat Linkki avautuu uudessa välilehdessäon avoinna ma-pe klo 12-20. Keskustelu on kahdenkeskistä, ja käyttäjä näkyy chatissa anonyymisti.

Palveleva nettiLinkki avautuu uudessa välilehdessäViestiisi vastataan päivän, parin kuluessa.

Palveleva kirje: Kirjoita kirje ja lähetä se osoitteella: Palveleva kirje, PL 210, 00131 Helsinki.
Jos haluat vastauksen, liitä mukaan nimi- ja osoitetietosi.

Elintarvikejakelu seurakuntatalon alakerrasta on loppunut, johtuen EU-elintarvikehankkeen sekä kaupoista saatavan hävikkiruoka-avun loputtua. Mikäli taloudellinen tilanteesi on haasteellinen, ota yhteyttä diakoniin Seurakunnan diakoniatyön tavoitteena, että taloudellinen avustus auttaa akuutin hätätilanteen yli. Diakoniatyö on tarkoitettu kaikille ihmisille taustoista riippumatta ja on täysin luottamuksellista

Kirkko tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua puhelimessa ja verkossa, missä tahansa. Voit ottaa yhteyttä myös omaan seurakuntaasi.

Keskusteluapua eri elämäntilanteisiin

Tukea harrastamiseen tai opiskeluun

Tiesithän, että diakonia voi tukea myös mikäli perheellä/ lapsella/ nuorella on taloudellisesti haastavaa kouluttautua tai harrastaa. Voit hakea tukea meidän oman seurakunnan diakoniarahaston kautta tai diakoniatyöntekijä voi hakea tukea Tukikummi-säätiön kautta.

Tukea lomalle

Voit hakea tuetuille lomille!  https://hyvinvointilomat.fi/hae-lomalle/Linkki avautuu uudessa välilehdessä Näille lomille haetaan omatoimisesti, ei siis diakoniatyön kautta, toki mikäli tarvitset apua hakemisessa, on diakonityöntekijä käytettävissä.

Tuettu loma pähkinänkuoressa:

-Järjestämme tuettuja lomia pienituloisille lapsiperheille, työikäisille, työttömille ja ikäihmisille.

-Myönnämme tuettuja lomia taloudellisin, terveydellisin ja sosiaalisin perustein.

-Huomioimme päätöksissä myös hakijoiden ensikertalaisuuden.

-Tuetun loman voi saada korkeintaan joka toinen vuosi.

-Loma on pääsääntöisesti viiden vuorokauden pituinen.

-Majoitus aikuislomilla jaetuissa kahden hengen huoneissa ja lapsiperhelomilla perhekoon mukaisissa huoneissa (vaihtelee lomakohteittain).

-Lomaan sisältyy ruokailuista aamiainen, lounas ja päivällinen.

-Lapsiperhelomilla tarjotaan myös iltapala.

-Yhteistä ohjattua lomaohjelmaa on kaksi kertaa päivässä (poislukien tulo- ja lähtöpäivä).

-Lapsiperhelomilla järjestämme ryhmämuotoista lastenhoitoa kaksi kertaa kaksi tuntia 3-6-vuotiaille.

-Yhden vanhemman perheiden lomilla järjestämme ryhmämuotoista lastenhoitoa neljä kertaa kaksi tuntia

2-7-vuotiaille.

-Omavastuuosuus vaihtelee lomakohteittain (50-125€/aikuinen/5 vrk).

-Alle 16-vuotiaat lomailevat veloituksetta huoltajan tai isovanhemman kanssa.

-Lomalle osallistuvat hoitavat itse matkajärjestelyt, matkakustannukset ja vakuutukset.

Lähde: hyvinvointilomat.fi

Hyvinvointilomat | Hae lomalle - Hyvinvointilomat

Muita tuettuja lomia tarjoavia sivustoja:

Solaris-lomat ry – Tuettujen lomien järjestäjä

Etusivu - Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto (mtlh.fi)