Hautajaiset

Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. (Psalmi 23:2)

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä – odotettunakin. Seurakunta haluaa auttaa suuren surun kohdatessa.

Hautajaisissa muistelemme poislähtenyttä ja taakse jäänyttä elämää. Kiitämme hänen elämästään. Rukoilemme Jumalalta voimia ja lohdutusta surun keskelle.

Siunaus järjestetään yleisimmin kirkossa, mutta myös haudalla tai kappelissa. Siunaus on kirkollinen toimitus, jossa rukoukset, virret ja Jumalan sana saavat kannatella surun keskellä.

Muistotilaisuus on omaisten järjestämä yksityistilaisuus, jonka voi pitää seurakuntasalissa, kotona tai muussa omaisten hyväksi katsomassa paikassa. Muistotilaisuus on vapaamuotoinen.

Hautausjärjestelyissä on hyvä huomioida, että on sovittu seuraavista asioista:

• siunaustilaisuuden ajankohta ja paikka
  • mahdollinen muistotilaisuus
  • hautapaikkaa koskevat asiat
  • papin ja omaisten tapaaminen

Seurakunnan puolesta Teitä palvelee edellä mainituissa järjestelyissä kirkkoherranvirasto p. 0400 288 950 ma, ti & to klo 9-12.